PARODONTOLOGIA

Este specialitatea stomatologică care se ocupă cu profilaxia, diagnosticul și tratamentul afecțiunilor aparatului de susținere a dintelui în os. Acest aparat se numește parodontiu marginal și este alcătuit din : gingie, ligamente dento-alveolare, os alveolar și cement radicular. Etiologia bolii parodontale este în special de natură infecțioasă, fiind produsă de diferite specii de bacterii prezente la nivelul plăcii bacteriene depusă pe suprafața dinților și subgingival. Nediagnosticată și netratată la timp, boala parodontală poate provoca deficiențe majore funcționale și estetice, mergând până la pierderea dinților. Boala parodontală are un caracter progresiv.

GINGIVITA

Reprezintă primul stadiu al unei boli parodontale. Bacteriile din placa bacteriană provoacă inflamația structurii supeficiale a parodontiului marginal și anume a gingiei.

Care sunt semnele si simptomele unei gingivite?

• gingii tumefiate, de culoare roșie, sensibile, ce pot sângera ușor la periaj și la masticație;
  • senzație de usturime, prurit și dureri suportabile;
  • respirație urât mirositoare.

Gingivita este o afectiune reversibilă. Un tratament precoce împreună cu o igienă orală corectă pot duce la remisia gingivitei, vindecarea fiind totală. În absența tratamentului însă, gingivita va progresa către parodontită.

PARODONTITA MARGINALĂ PROFUNDĂ

Cunoscută și sub numele de parodontoză , afectează atât gingia, cât și structurile profunde ale parodontiului marginal ( osul alveolar și ligamentele periodontale). Parodontoza este o boala distructivă, ireversibilă.

Care sunt semnele și simptomele parodontozei?

Fiind precedată de gingivita, se întâlnesc aceleași semne prezente și în gingivita, dar de intensitate mult mai mare.

• gingia este complet desprinsă de pe dinte, iar osul alveolar se resoarbe “în pâlnie”, formându-se astfel un spațiu între dinte și os numit “punga parodontală”, în care se acumulează bacterii, tartru, fragmente de os necrozat;
  • retracția gingivală are ca rezultat “alungirea dinților”;
  • dinții, în special cei frontali, își pot modifica poziția și pot deveni mobili, afectând vorbirea sau masticația;
  • pacientul poate scuipa sânge în urma periajului dentar.

Tratamentul bolilor parodontale

Planul de tratament este unul individualizat, în funcție de situația parodontală a fiecărui pacient și constă în:

1. Stabilirea diagnosticului: Diagnosticul de boală parodontală se stabilește în urma examinării clinice și a evaluării radiografiilor dentare.

2. Tratamentul profilactic:

• igienă bucală corectă și regulată ( periaj dentar de minim 2 ori pe zi și folosirea mijloacelor suplimentare de igienizare: ață dentară, apă de gură, periuțe interdentare);
  • controale periodice regulate la cabinetul stomatologic

3. Terapia inițială:

• detartraj supragingival și subgingival executat cu instrumentar ultrasonic, urmat de periaj prefesional și air flow;
  • aplicarea locală de substanțe medicamentoase cu acțiune antimicrobiană și antiinflamatoare;
  • echilibrare ocluzală pentru a preveni exercitarea de forțe masticatorii mari asupra dinților ce suferă de boala parodontală ( ex. înlocuirea obturațiilor debordante și a lucrărilor necorespunzătoare);
  • îndepărtarea zonelor naturale de retenție a plăcii bacteriene: obturarea leziunilor carioase, extracția dinților irecuperabili.;
  • tratament ortodontic pentru alinierea corectă pe arcadă a dinților, cu posibilitatea efectuării unei igiene eficiente.

4. Tratamentul chirurgical:

Este indicat în formele mai avansate de îmbolnăvire parodontală , cu pierdere semnificativă de țesut gingival și osos și urmărește 3 obiective:

• desființarea pungilor parodontale și a conținutului acestora;
  • îndepărtarea gingiei hipertrofiate;
  • remodelarea țesuturilor prin adiții osoase sau de biomateriale.

Intervențiile chirurgicale sunt reprezentate de:

• chiuretaj subgingival;
  • operație cu lambou;
  • regenerare tisulară ghidată.

5. Întreținere și îngrijire:

După un tratament parodontal reușit (indiferent dacă s-a folosit metoda chirurgicală sau nu) este nevoie de o îngrijire și de o întreținere permanentă. Igiena orală minuțioasă și controalele regulate sunt obligatorii. Este necesară o reevaluare periodică pentru a monitoriza dinții afectați și pentru a putea interveni cât mai repede în cazul unei reinfectări parodontale. Dacă igiena orală nu este menținută corect, boala parodontală va recidiva.